KUPLUNG JAVÍTÁS
Kuplung javítás
Autónk kuplung, avagy tengelykapcsoló rendszere az állandóan forgó motor leválasztását biztosítja a hajtáslánc többi eleméről. Az elromlott kuplung megfelelő javítása és alkatrészeinek cseréje nélkül nem tudnánk sebességet váltani, vagy járó motorral várakozni a piros lámpánál. Ez adja át a motor teljesítményét a váltónak, ezért meghibásodása esetén mozgásképtelenné válhat az autónk.
A legelterjedtebb típusa a nyomó kuplung, ezért ezt vesszük most górcső alá. A rendszer – a bal lábunktól indulva – a következő elemekből épül fel: pedál – kuplung bowden vagy hidraulika – kinyomó csapágy – kuplung szerkezet – kuplung tárcsa – lendkerék.

Felkészült autószerelő csapattal, professzionális felszereléssel és megoldás orientált szolgáltatással várjuk.
Márkafüggetlen autószerelő műhelyünk a 1116 Budapest, Fehérvári út 144. szám felől közelíthető meg, és az udvarban balra leghátul, a kék épület mögött található.
Hívjon most!
A kuplung működése
A kuplung pedál lenyomásakor a kinyomó csapágy segít központosan elmozdítani a kuplung szerkezetet. Ez elemeli a mindkét oldalán súrlódó réteggel (ferodol) ellátott kuplung tárcsát, a motor főtengelyére fixen rögzített lendkeréktől. Ha a kuplung rendszer elemei megfelelően működnek, és kicsit odafigyelünk a használatára, hosszú éveken át képes gond nélkül ellátni feladatát. Idővel a kopó alkatrészek cseréjére mindenképpen számítanunk kell, de a hosszú távú igénybevétel miatt a többi alkatrész is meghibásodhat.
Mivel a kinyomó csapágy, kuplung szerkezet és kuplung tárcsa cseréjéhez is le kell venni az autó váltóját, érdemes ezeket együtt, szettben cserélni. Bár a lendkerék is itt foglal helyet, ennek cseréje csak bizonyos esetekben indokolt. Állapotát autószerelő munkatársaink ellenőrzik, amennyiben szükség van erre az alkatrészre is, egyeztetni fogunk Önnel.
A kuplung hibái és javítása
- Jelenség: Csúszik a kuplung. Gázadáskor az autó nem gyorsul, csak a motor fordulatszáma emelkedik. Főleg magasabb sebességfokozatban tapasztalható.
Hiba oka: A kuplung tárcsa kopórétege annyira elhasználódott, hogy már nem képes megfelelő erőátvitelt teremteni a motor és a váltó között.
Megoldás: Kuplung javítás, tárcsa csere.
- Jelenség: A kuplung pedál teljesen fent fog.
Hiba oka: A kuplung tárcsa elkopott, hamarosan csúszni is elkezdhet.
Megoldás: Kuplung tárcsa csere. - Jelenség: Beesett a kuplung pedál.
Hiba oka: A kuplung bowden szakadása, a hidraulika rendszer hibája vagy egyéb mechanikus hiba okozhatja.
Megoldás: A hiba szakszerű feltárás után javítható, be kell juttatni XI. kerületi autószervizünkbe az autót.
- Jelenség: A kuplung benyomáskor csapágyhang hallható.
Hiba oka: Nagy valószínűséggel a kinyomó csapágy szavatossági ideje járt le.
Megoldás: Kinyomó csapágy csere.
- Jelenség: Kuplung felengedéskor csapágyhang hallható.
Hiba oka: A váltó behajtó tengelyén (nyelestengely) található csapágy élettartama végére ért.
Megoldás: A nyelestengely csapágy cseréje. - Jelenség: Induláskor zörgés és csattogás hallható, remeg az autó motorja.
Hiba oka: Általában a kettőstömegű lendkerék hibája okozza.
Megoldás: Minél előbb ellenőrizni, szükség esetén cserélni kell. A lendkerék két daraba válhat szét, ami komoly károkat okozhat.

Égett kuplung szerkezet - 55.000 km

Szétesett kinyomócsapágy = 1 év után újra kuplung csere.

Csúszó, szegecsig kopott kuplung tárcsa - 55.000 km
Foglaljon most időpontot,
ha kuplungja szakszerű javításra szorul!
Hogyan vigyázzunk a kuplungra?
A kuplung menet közben nem kopik, csak akkor, ha induláskor vagy sebesség váltáskor használjuk. A kuplung csere és kuplung javítás sokkal ritkábban lesz pénztárcánk réme, ha odafigyelünk ezekre:
- Álló helyzetben ne tartsuk lenyomva a kuplung pedált, mert ez a kiemelő rendszert indokolatlanul terheli. Tegyük üresbe az autót!
- Ne pihentessük bal lábunkat a pedálon, ez is idő előtti kopáshoz vezet!
- Ne araszoljunk kettesben, csúsztatott kuplunggal a dugóban!
- Lehetőleg ne induljunk nagy gázzal! A nagy fordulatszám különbség miatt ez fokozottan koptatja a kuplung tárcsát.
- Emelkedőn használjuk az üzemi- vagy a kéziféket, ne a kuplung csúsztatásával tartsuk helyben az autót!
- A gyakori vontatás, és az autó rendszeres túlterhelése is növeli a kopást.
Mennyibe kerül a kuplung javítás?
A hibától, autónk típusától és állapotától függően, körübelül 30.000 és 300.000 Forint a kuplung javítás ára.
Egy hozzáférhető helyen lévő felső munkahenger cseréje lényegesen olcsóbb, mint a sebességváltó kiszerelését igénylő kinyomócsapágyé. Érdemes ragaszkodni a minőségi alkatrészekhez, hiszen ezek – megfelelő használat mellett – akár 200.000 kilométeren át is hű társaink lehetnek. Bár költség növekedéssel jár, a kuplung szerkezetet, tárcsát és kinyomócsapágyat érdemes egyben cserélni. Ezek nehezen hozzáférhető (nehéz = időigényes = költséges), komoly mechanikai hatásoknak kitett kopó alkatrészek. Ha a lánc következő, nem cserélt szeme is feladja a harcot, ismét szerelhetjük le a váltót, és a korábban már cserélt alkatrész is tönkre mehet.
Az alábbi táblázatokban összegyűjtöttünk néhány példát, három kategóriából. Minden autó 2012-ös évjáratú, dízel, kategórián belül azonos lökettérfogattal.
Kisautók kuplung csere ára:
Típus | Toyota Yaris | Peugeot 208 | VW Polo |
---|---|---|---|
Motor típus | 1.4D | 1.4D | 1.4D |
Motorkód | 1ND-TV | 8HP (DV4C) | CUTA |
Kuplung szett, kinyomócsapággyal | 263 230 Ft | 69 444 Ft | 124 745 Ft |
Munkadíj, kb. | 39 600 Ft | 39 600 Ft | 39 600 Ft |
Összesen, kb. | 302 830 Ft | 109 044 Ft | 164 345 Ft |
Lendkerék, külön | Nincs | Nincs | 126 887 Ft |
Középkategóriás autók kuplung csere ára:
Típus | Ford Mondeo | Peugeot 508 | VW Passat |
---|---|---|---|
Motor típus | 2.0D | 2.0D | 2.0D |
Motorkód | UFBA | RHF | CRLB |
Kuplung szett, kinyomócsapággyal | 188 515 Ft | 155 440 Ft | 213 873 Ft |
Munkadíj, kb. | 49 500 Ft | 49 500 Ft | 49 500 Ft |
Összesen, kb. | 238 015 Ft | 204 940 Ft | 263 373 Ft |
Lendkerék, külön | 201 745 Ft | 225 724 Ft | 320 649 Ft |
Felsőkategóriás autók kuplung csere ára:
Típus | BMW 5 F11 | Audi A6 | Mercedes E220 CDI |
---|---|---|---|
Motor típus | 2.0D - 120 kW | 2.0D - 130 kW | 2.1D - 125 kw |
Motorkód | B47D20A | CGLC | OM 651.924 |
Kuplung szett, kinyomócsapággyal | 206 969 Ft | 278 920 Ft | 260861 |
Munkadíj, kb. | 49 500 Ft | 49 500 Ft | 49 500 Ft |
Összesen, kb. | 256 469 Ft | 328 420 Ft | 310 361 Ft |
Lendkerék, külön | 685 743 Ft | 245 843 Ft | 318 610 Ft |
Foglaljon most időpontot,
ha kuplungja szakszerű javításra szorul!