A járművek fékrendszere a biztonságunkért felelős, a mozgó jármű lassításáról, megállásáról illetve álló helyzetbe rögzítéséről gondoskodik. Elengedhetetlen az autónk megállításához a jól karbantartott fékmechanika. Különböző fékrendszer típusok vannak, amely az autó lassításáét működtetünk, ilyen a súrlódó fék, az elektromos fék, a motorfék vagy a folyadékfék.
A mai autók nagy részében súrlódó fékrendszert működtetünk. Általában lábbal, egy pedál segítségével működtetve hozzuk létre a megfelelő fékezőerőt. Ahhoz, hogy ez a megfelelő fékezőerő kialakuljon, a pedál lenyomását követően, a főfékhenger nyomást állít elő a hidraulikus csőben lévő fékfolyadékra, amely továbbítja a nyomást a fékmunkahengerekhez és a féknyergekhez így lassítja a kerekeket. Egyes típusok vákuumos, hidraulikus vagy sűrített levegős fékrásegítőt is alkalmaznak a fékrendszerben.
Mi az az ABS?
A mai autókban ABS (Anti-lock/ing/ Braking System) van beszerelve, ami fékezéskor a kerekek blokkolását gátolja meg, hogy nagyobb fékezéskor a kerekek gördüljenek, így az autó irányítható marad. A fékfolyadék, szintetikus folyadék, amelynek összetétele és állapota nagyon fontos tényező a fékrendszerünkben. Javasolt idő a 2 évenkénti cseréje, ugyanis a fékfolyadék higroszkopikus folyadék, tehát magába szívja a vizet, amely már a szabad levegő érintkezésével felveszi a levegő páratartalmát és így víz kerülhet a rendszerbe. Ilyenkor a fékfolyadék forráspontja megváltozik, a folyadék elöregszik, vagy akár a szintje lecsökken, legvégső esetben a fékpedál beesik.
Mi az amit ellenőrzünk?
Fékjavítás során mi, leellenőrizzük a fékbetétek vastagságát, a féktárcsák állapotát, és felmérjük a fékrendszer egyéb elemeinek állapotát. Ellenőrizzük a fékfolyadék szintjét, illetve mérőműszerrel a fékfolyadék minőségét. Minden esetben a lehető legrövidebb idő alatt elvégezzük a fékrendszer javítását, szükséges alkatrészeket az előre megbeszélt időpontra, akár előre megrendeljük. Minőségi alkatrészeket szerelünk be az autókba, hogy a lehető leghatékonyabb, legbiztonságosabb legyen a fékrendszer és élettartalma is hosszúra nyúljon.
ABS meghibásodása esetén, megkeressük a hiba okát, szükséget alkatrészeket kicseréljük, diagnosztikai műszerrel, hibakódot törlünk. Minden esetben az ügyfél igényei szerint választjuk ki és szereljük be a gépjárművekbe az fékalkatrészeket. Az általunk szervizelt autók, fékrendszerét díjmentesen átvizsgáljuk, állapotát felmérjük, a szükséges javításra javaslatot teszünk.
A fékrendszer meghibásodására több lehetséges visszajelzés is tapasztalható::
- Csikorgó hang a lassításnál
- Pulzál vagy üt a fékpedál lassításnál
- Pulzál vagy ráz a kormány fékezésnél
- Nem megfelelő féktávolság, megnő a féktávolság
- Nagyon puha a fékpedál
- Súrlódó vagy fémes hang fékezésnél
- Nagy sebességről fékezésnél morgó hang
- Rögzítő fék nem működik, kézifékkar behúzására nem áll meg a jármű
- Műszerfalon figyelmeztető jelzés jelenik meg
ABS hibajelzés a műszerfalon - Nagyobb fékezésnél a kerekek blokkolnak, ’csúszik’ az autó
- Lassításnál félrehúz az autó
- Intenzív gumikopás
- Beesik a fékpedál
Mikor szükséges a fékbetét csere? Milyen jelei vannak, hogy a fékbetét csere elkerülhetetlen az autónkban?
A Fékrendszer négy részből áll, és ezen alkatrészék együttes működése biztosítja a stabil és biztonságos megállást. A fékbetétek és a fékpofák az úgynevezett kopó alkatrészek kategóriájába tartoznak, így azokat időszakosan ellenőrizni, illetve amennyiben eljárt felettük az idő, cserélni kell! A fékbetét csere abban az esetben ajánlott, ha a súrlódó rész, ami a fékezésért felelős, a megengedett vastagság alá ér. Ebben az esetben mindenképpen szükséges a fékbetét csere a biztonságos fékezés érdekében. A fékbetét csere időszerűségét más, például azonnal felismerhető hanghatás is előre jelzi. Ez egy fékezés közben keletkező fémes hang. Ilyen esetben ne várjunk, keressük fel autószervizünket, és kérjünk egy időpontot. Az újabb autókban van kopásjelző, ami felhívja a figyelmünket a fékbetét csere szükségességére.
Mennyit bír a fékbetét és a féktárcsa?
Azt kell mondjuk, hogy ez minden esetben az igénybevételtől függ. A vezetési technikák között is van jócskán különbség. Szerintünk az egyik legjobb szemléltető példa az oktató autó. Mennyi diák tanul egy autón, vannak ügyesebbek és vannak, akiknek még sokat kell tanulni, itt az oktatónak az ütközés elkerülése érdekében sokszor kell fékeznie. A friss jogosítványos rally versenyzőknél szintén fennálló probléma a padlóig nyomom effektust követő hirtelen padló fékezés. Ennek köszönhetően, szinte rövid időn belül elkoptatják a betétet és jöhet a csere! Abban az esetben, ha hagyunk az autónak a motorfékre lehetőséget, és a betartott sebességkorlát mellett használjuk a fékeket rendeltetésszerűen, úgy jóval tovább tart a fékbetét és féktárcsa élettartalma, tehát jóval később szükséges a fékbetét csere.
Fékbetét csere esetén, milyen betét ajánlott az autómba?
Csere esetén a Car-Go autószerviz mindig azt a célnak megfelelő fékbetétet fogja ajánlani az ügyfelei részére, ami jó minőséget képvisel. A kérdés inkább mindig az, milyen folyamatos hatásoknak lesz kitéve a betét? A fékbetét csere szempontjából fontos tényező a használat.
Autószervizünk szolgáltatásai
Sok éves tapasztalattal és professzionális felszereléssel várjuk ügyfeleinket autószerelő műhelyünkben. Széles körű szervizszolgáltatást nyújtunk, korrekt áron.
Nézzük részletesebben- Átvizsgálás és állapotfelmérés
- Fékjavítás
- Futómű javítás
- Gumicsere és gumihotel
- Kötelező karbantartások gyári előirás szerint
- Kuplung javítás
- Mechanikus javítás
Nézzük részletesebben
- Motordiagnosztika és motor javítás
- Műszaki vizsga és felkészítés
- Olajcsere
- Ózonos klímatisztitás
- Töréskár javítás
- TPMS szenzor csere és beépítés
- Vezérlés csere
Nézzük részletesebben
Itt tudsz Velünk kapcsolatba lépni
Ha kérdésed van szolgáltatásainkkal kapcsolatban, vagy ajánlatot kérnél Tőlünk, akkor az alábbi űrlapot kérlek töltsd ki és Mi hamarosan felvesszük Veled a kapcsolatot elérhetőségeiden.